Berika ditt andliga liv

Menu & Search

7 hadither för det serviceinriktade butiksbiträdet

I fyra år har jag arbetat i TAHARA butiken som butiksbiträde och delägare. Jag har mött olika slags kunder och trivts i min roll. Under åren har jag gjort många saker rätt, men också vissa saker fel. Jag har lärt mig mycket på vägens gång.

Jag har ständigt beaktat Profetens sunna, vad jag skulle kunna lära mig från den som skulle kunna förbättra min service och kundbemötande. På TAHARA har vi dessutom haft anställda och praktikanter som jag länge önskat att jag kunde ge en praktisk handbok för hur vi på TAHARA arbetar.

Vill du lära dig mer om vem Gud är? Gå min kostnadsfria distanskurs “Allahs 99 namn”. Registrera dig idag!

Äntligen har jag avsatt tid och satt mig ner framför datorn för att skriva ner mina råd till det serviceinriktade butiksbiträdet med direkta exempel från Profetens liv, över honom vare frid. Jag hoppas du kommer få stor använding av detta i ditt arbetsliv. Må Allah ge dig framgång!

1. Var ärlig

عَنِ النَّبِىِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ:التَّاجِرُ الصَّدُوقُ الأَمِينُ مَعَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ

“Den pålitlige, ärlige och muslimske entreprenören kommer vara tillsammans med profeterna, de uppriktiga och martyrerna på Domedagen.” (Ibn Majah)

  • Önska din kund det bästa.
  • Ge din kund uppriktig och ärlig information om produkten. Både fördelarna och nackdelarna med den.
  • Undangöm inte defekta produkter.
  • Behandla alla dina kunder likvärdigt och med respekt.

2. Hälsa alla välkomna

أَبِي أُمَامَةَ، قَالَ أَمَرَنَا نَبِيُّنَا ـ صلى الله عليه وسلم ـ أَنْ نُفْشِيَ السَّلاَمَ

Abu Umamah sa: “Vår Profet befallde oss att sprida fredshälsningen.” (Ibn Majah)

  • Hälsa kunden välkommen till butiken.
  • Om det är en återkommande kund fråga hur de mår.
  • Önska kunden en trevlig dag när de lämnar butiken.

3. Le och sprid glädje

الْحَارِثِ بْنِ جَزْءٍ، قَالَ مَا رَأَيْتُ أَحَدًا أَكْثَرَ تَبَسُّمًا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏.‏ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ ‏.‏

Ibn Jaz sa: “Jag har aldrig sett någon som log mer än Guds sändebud.” (Tirmidhi)

  • Le mot alla dina kunder.
  • Var inte allvarsam eller sur.
  • Om kunden skulle vara sur eller säga något dumt bemöt det med ett leende.

4. Ge din totala uppmärksamhet åt kunden

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّهُ رُبَّمَا حَدَّثَ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم، فَيَقُولُ‏:‏ حَدَّثَنِيهِ أَهْدَبُ الشُّفْرَيْنِ، أَبْيَضُ الْكَشْحَيْنِ، إِذَا أَقْبَلَ أَقْبَلَ جَمِيعًا، وَإِذَا أَدْبَرَ، أَدْبَرَ جَمِيعًا، لَمْ تَرَ عَيْنٌ مِثْلَهُ، وَلَنْ تَرَاهُ‏.

Abu Hurayra sa: “När han (Profeten) vände sig mot någon då vände han sig helt och hållet. När han vände sig bort från någon då vände han sig bort helt och hållet. Jag har aldrig sett någon som honom och jag kommer aldrig att se någon som honom.” (al-Adab al-Mufrad)

  • Lyssna noggrant på vad kunden har att säga.
  • Värdesätt kundens ord.
  • Vänd hela din kropp mot kunden när du talar med kunden.
  • Fråga kunden om hon har fått hjälp.

5. Bli aldrig arg

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ أَنَّ رَجُلاً، قَالَ لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم أَوْصِنِي‏.‏ قَالَ ‏”‏ لاَ تَغْضَبْ ‏”‏‏.‏ فَرَدَّدَ مِرَارًا، قَالَ ‏”‏ لاَ تَغْضَبْ

En man sa till Profeten: ”Ge mig råd!” Profeten svarade: ”Bli inte arg eller upprörd.” Personen frågade samma fråga, gång på gång, och Profeten svarade varje gång: ”Bli inte arg eller upprörd.” (Bukhari)

  • Låt aldrig en kund irritera eller göra dig arg.
  • Finn alltid en ursäkt för en kunds dåliga bemötande.
  • Föregå alltid med ett gott exempel.

6. Var ren

“Renlighet är halva tron (iman).” (Bukhari)

  • Håll god hygien.
  • Dina kläder ska vara rena.
  • Undvik att äta vitlök eller lök innan du arbetar.

7. Gör ditt bästa

إنَّ اللَّهَ كَتَبَ الْإِحْسَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ،

”Gud har sannerligen föreskrivit perfektion (ihsan) i allting.”

  • Allt du gör i butiken, smått som stort, gör det på det absolut bästa sätt.
  • Om du inte vet eller kan något. Ta reda på och lär dig.

Det var allt. Tycker du jag har missat något? Kommentera gärna!

kokoso

Salih Tufekcioglu

Lärare, föreläsare och bloggare med en passion för andlighet och teknik. Född och uppväxt i Malmö med vackra barndomsminnen från Seved. Älskar medmänsklighet och avskyr rasism. Bär alltid med sig en anteckningsbok och penna. Se min kurskatalog med distanskurser i muslimsk tro. Kontakta mig via Telegram.

Related article
Nu inför TAHARA en ny rutin i butiken

Nu inför TAHARA en ny rutin i butiken

Vi på TAHARA.se har en dua som vi nu läser…

5 Discussion to this post

  1. javeria skriver:

    Assalam o aleikum, tack for denna fina artikeln. Det var verkligen larorikt och haftigt att man kan relatera dessa hadither till vart jobb. Tycker att det ar viktigt som du sa att inte lura kunderna att kopa produkter som har en defekt. Har i hotellet dar jag jobbar sa vet vi redan att vissa rum har vissa problem men vi lar oss att inte beratta det for kunderna. Vilket bara resulterar till en missnojd kund. Att inte bli upprord pga en kunds daliga beteende/humor ar nagot som alla maste bearbeta. For det ar latt att man blir irriterad om en kund beter sig pa ett otrevligt satt. * Undvik att ata lok eller vitlok* hahaha det var lite roligt men sant hahaha salam aleikum

  2. Xhyli skriver:

    Selam alejkum.
    Nu har jag läst 7 hadither för butikssäljare. Tycker det var bra skrivet, du fick nog med allt som ger bra service:).

    • admin skriver:

      Wa alaikum salam Xhyli. Tack för att du tog dig tiden och läste igenom artikeln. Jag hoppas det kommer till stor användning för dig i ditt arbete.

  3. nawaz skriver:

    Haj jag behöver för barn och ungdom. Bok er om islam hadis och quran. varsnäll skriva tills mag. Lista att vilken bok er har ni. Tack
    Mvh
    Nawaz

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Type your search keyword, and press enter to search